Conjunctuurbeeld Nederland

Uit onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) blijkt dat het conjunctuurbeeld minder gunstig is dan de maanden ervoor.  Het gaat hierbij om het algemene economische beeld.  Onder conjunctuur vallen schommelingen in de economie die op korte termijn plaatsvinden en zichtbaar zijn. Vaak wisselen verschillende periodes elkaar af. Denk hier bijvoorbeeld aan de zogenoemde hoogconjunctuur, laagconjunctuur of een economische crisis.

Naast de dalingen in het conjunctuurbeeld zijn er ook stijgingen te zien. We zetten een aantal punten voor u op een rij:

  • In vergelijking met mei, is het consumentenvertrouwen in juni gestegen.  Het gaat hierbij dan om de economische ontwikkeling, maar ook de financiële status van het huishouden.
  • De consumptie van huishoudens is in juni gestegen. Zij gaven meer uit aan onder andere de inrichting van de woning, maar ook aan bijvoorbeeld elektrische apparaten (zoals een televisie).
  • De dagproductie van de industrie is wat gekrompen (1 procent).
  • Er gingen minder bedrijven failliet. Ook al is dit redelijk stabiel te noemen de afgelopen jaren.
  • Het aantal banen blijft stijgen. Er is een krappe arbeidsmarkt doordat er meer openstaande vacatures zijn dan geschikte beschikbare kandidaten. Momenteel zijn er 88 openstaande vacature tegenover 100 werklozen.
  • Het bruto binnenlands product (bbp) is gestegen. Dit komt door grote investeringen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *